Algemeen en Student en Uncategorized en Werkende en Werkgever en Werkzoekende en ZZP |
11-08-2022
Wie is Harry Nuys en wat drijft hem? Daarover gingen we in gesprek en hieronder lees je het interview.
Wie is Harry?
"Ik ben Harry Nuys en ruim 5 jaar programmamanager van het Leerwerkloket Rijnmond. Ik zie overal kansen, vind alles leuk, ben heel makkelijk en wil gewoon leuke dingen doen. Ik sta elke dag op met het idee: yes, wat gaan we vandaag weer doen. Ja, ik ben inderdaad een blij ei. Mensen, werkgevers en sociale partners bewust maken dat een leven lang ontwikkelen juist heel tof is, daar word ik écht zo blij van."
Wat drijft jou in je werk?
“Er is een houdbaarheidsdatum aan het uitvoeren van je functie. Ontwikkel je jezelf niet dan wordt het een uitdaging om je weg te vinden in deze arbeidsmarkt. Mensen helpen kritisch naar zichzelf te kijken en stappen zetten om jezelf te ontwikkelen en dan vooral jongeren, dat drijft me. We brengen samenwerkingspartners bij elkaar en bundelen krachten. We adviseren werkzoekenden, werknemers, scholieren, studenten en ondernemers over om- en bijscholing, werkend leren en leerwerktrajecten.”
Wat is jouw visie op een leven lang ontwikkelen?
"Ik ben een groot voorstander van een loopbaan apk. Een keer per drie jaar kijk je als werknemer en/of werkgever naar wat je nodig hebt en waar je over drie jaar denkt te zijn. Een werknemer kijkt kritisch of zijn baan over drie jaar nog wel bestaat, hoe de werkgelegenheid in zijn branche is en of het werk niet te belastend is fysiek/mentaal. Een werkgever kijkt of zijn bedrijf over drie jaar nog bestaat, of de huidige strategie werkt en of het fysiek/mentaal nog op te brengen is. Dat betekent dat je nú al een besluit moet nemen om te werken naar je doelstelling over drie jaar. Het vraagt om een beweging naar voren. Daar geloof ik sterk in. Regie pakken over je eigen leven betekent niet dat je alles alleen hoeft te doen. Het begint wel met de stap om kritisch maar jezelf en je toekomst te kijken. Daar kan het Leerwerkloket en ons netwerk je heel goed bij helpen.”
Wat stel je nog meer voor?
“Ik zie veel liever dat er een leercultuur ontstaat. Scholing of een opleiding wordt nog door veel mensen niet als iets positiefs ervaren. Het is nog redelijk normaal dat je dit in je eigen tijd volgt én dat de werkgever bepaalt wat jij nodig hebt. Laten we dat nou gaan omdraaien. Laat je werknemers de opleiding tijdens werktijd volgen en vraag wat zij zelf nodig hebben en stimuleer dat. De nieuwe arbeidswet die nu is goedgekeurd helpt hierbij. Die bepaalt dat werknemers meer ruimte krijgen om tijdens werktijd opleidingen en trainingen te doen onder bepaalde voorwaarden.
Vraag je trouwens aan jongeren wat zij belangrijk vinden in een nieuwe baan, dan is op dit moment het antwoord 'mezelf kunnen ontwikkelen in mijn loopbaan’. Een laptop, auto van de zaak en een mobieltje zijn veel minder belangrijk geworden. Hier ligt een taak voor veel bedrijven om daar meer op in te spelen. Trouwens, een leercultuur hoeft niet te betekenen dat je automatisch een opleiding volgt. Kijk naar mijn moeder van 90: zij heeft een e-reader, heeft whatsapp en kan videobellen. Het is haar zelf gelukt om te leren hoe deze apparaten werken. Die instelling scheelt al de helft.”
Wat zijn jouw valkuilen?
“Ik ben niet van het opgeven. Lukt het niet rechtdoor dan probeer ik van alles. Heb ik een besluit genomen, dan ben ik vaak al drie stappen verder en kan ik voor de troepen uit lopen. Het gevolg is dat ik mensen zenuwachtig kan maken in onze eigen organisatie. Tegengas en kritische vragen, dat heb ik nodig om in te zien dat ik soms te snel wil gaan.”
Wat maakt je trots?
“De collega's in het team maken me heel trots. Ze zijn creatief, inventief, betrokken en bedenken allerlei initiatieven om onze doelgroepen te bereiken. Hun enthousiasme en gedrevenheid werken aanstekelijk. We hebben een mooie club mensen die met warmte en doelgerichtheid hard werkt om een leven lang ontwikkelen echt mogelijk te maken.”